carVertical

Hybridní vs. elektrické vs. benzínové vs. naftové vozy: Jaké ojeté auto zvolit

Aivaras Grigelevičius

Aivaras Grigelevičius

Doby, kdy se na trhu ojetých automobilů prodávaly pouze benzínové a naftové vozy, jsou dávno pryč. Dnes na trhu s ojetými automobily najdeme nejméně čtyři různé varianty benzinových motorů, extrémně úsporné dieselové motory a nejnovější přírůstek v podobě elektrického pohonu, který jen zvýšil komplexnost výběru.

Ojetá auta skrývají tajemství

Odhalte všechny problémy! Zadejte VIN a klikněte na tlačítko:

Získat přehled

Na první pohled se může zdát, že tou nejekologičtější volbou je určitě elektrický pohon. Nenechte se však zmást. Elektromobily mají totiž své výhody, stejně jako nevýhody. V našem článku zjistíte, že tyto vozy se příliš neliší od benzinových, naftových nebo hybridních motorů.

Pojďme se nyní společně podívat na všechny dostupné možnosti na trhu, abyste si mohli vybrat to správné vozidlo pro vás.

Jak správně vybrat typ paliva při koupi vozu?

Na internetu najdete spoustu rad a tipů, jak koupit ojetý vůz, ale většina z nich může být až zbytečně komplikovaná. První věc, kterou byste měli začít, je totiž kontrolní seznam, díky kterému zjistíte, co opravdu potřebujete.

Přestože se nemusíme pouštět do složitých podrobností, je určitě vhodné si spočítat měsíční nájezd kilometrů, přesně určit své jízdní podmínky a prostředí, v kterém jezdíte. Také se určitě vyplatí stanovit si jasný rozpočet na palivo a rozhodnout se, jak za ojetý vůz zaplatíte.

Například: Jste otevřeni možnosti financování ojetého vozu, což by vám mohlo zajistit novější, ale zároveň dražší auto? Nebo raději zaplatíte plnou cenu najednou?

Vytvoření rozumného seznamu požadavků vám pomůže odlišit vozy, po kterých toužíte, od těch, které si skutečně můžete dovolit.

Pojďme se podívat na studii ohledně paliva. V současné době utratí průměrný motorista za pohonné hmoty zhruba 1 683 Kč. S aktuálními cenami to znamená, že průměrný motorista najede pouze 800 km za měsíc, za předpokladu, že mu bude stačit tankovat za 1 683 Kč a bude jezdit průměrně za 6 litrů na 100 km. Více než 3 000 Kč měsíčně za benzín nebo naftu utratí pouze 7 % všech motoristů dotazovaných v průzkumu. V tomto případě motoristé najedou okolo 1 500 km (vypočítáno s cenou benzínu 34,90 v prosinci 2023). Vše se však odvíjí od skutečné spotřeby paliva na 100 km, pokud tedy řidič jezdí za 8-10 litrů na 100 km nebo více, náklady se podstatně zvýší.

Pokud tedy chcete prodloužit dojezd na jednu nádrž a v konečném důsledku snížit výdaje za palivo, měli byste dát přednost úsporným hybridům, které mohou při smíšené jízdě dosáhnout alespoň 40 mpg, nebo dokonce elektromobilům, protože tyto auta jsou vhodná pro ty, kteří hledají efektivitu, nízké náklady a úspornou jízdu.

Rozmanitost možností a jejich srovnání

Automobily se vyrábějí s různými typy motorů, včetně benzinových, naftových, hybridních a elektrických. Každý z těchto typů motorů má odlišné vlastnosti, které mohou být plně využity ve specifických podmínkách.

Například vozy s benzinovým motorem účinně poskytují dynamický zážitek z jízdy v městském a dálničním prostředí, vozy s naftovým motorem vynikají při dojíždění na dlouhé vzdálenosti a elektromobily se staly vynikající volbou, pokud jsou využívány v prostředí s rozvinutou infrastrukturou nabíjení.

Pojďme se nyní ponořit do odlišností mezi těmito typy motorů u automobilů.

Benzínové automobily

Šedé Audi RS3 na závodní dráze
Zdroj: Willian Cittadin / Unsplash

Po celá desetiletí byly vozy s čistě benzinovým pohonem pro většinu motoristů standardní volbou a pro mnoho kupujících stále představují nejpraktičtější možnost. To platí zejména tehdy, když vezmeme v úvahu působivý pokrok, který moderní zážehové motory učinily v oblasti úspory paliva.

Nicméně jsou zde některé další okolnosti. Stejně jako v těch reklamách, které vypadají až příliš dobře na to, aby to byla pravda.

Kupující ojetých vozů si dnes mohou vybírat z různých benzinových motorů, včetně motorů s atmosférickým plněním, přeplňovaných turbodmychadlem a elektrifikovaných variant s mild-hybridními systémy. Přestože všechny tyto systémy slouží k pohonu automobilů kupředu, výrazně se liší z hlediska výkonu, kultivovanosti, spolehlivosti a samozřejmě i spotřeby paliva.

Nejspolehlivější variantou je motor s přirozeným sáním, protože postrádá další komponenty, které mohou zaměstnat vašeho místního mechanika. Pokud však jde o spotřebu paliva, vede mild-hybrid verze. V závislosti na typu vozidla mohou mild-hybridní motory zlepšit spotřebu paliva o 6 až 20 %. Záleží však na tom, jak těžkou nohu máte.

Výhody a nevýhody benzinových vozidel

Největší výhody benzínových aut spočívají v jejich popularitě, snadném používání a širokém výběru značek, typů a modelů aut, včetně kupé, hatchbacků, kombi, SUV a dokonce i vozidel s pohonem 4x4.

Přesto se najdou nevýhody, které mohou někdy předčít výhody. Mezi ty hlavní nevýhody patří:

  • Benzínové motory mohou spotřebovat spoustu oleje. I když je normální, že benzínové motory spotřebovávají určité množství oleje, nesprávná údržba může vést k dramatickému zvýšení spotřeby oleje.
  • Většinou vyžadují více paliva. Při kombinované jízdě ve městě a mimo něj můžete dosáhnout dobrých výsledků s vhodným objemem motoru a poměrem výkonu.

U rodinných vozů, jako je Ford Bronco Sport, výrobci často volí motory s malým objemem a uvádějí působivé hodnoty spotřeby. V reálných podmínkách je však náročné těchto deklarovaných hodnot spotřeby dosáhnout.

Malé motory potřebují k dosažení výkonu neustálou zátěž, a nakonec mohou spotřebovat stejně paliva jako větší motory. Skvěle se hodí do malých a lehkých osobních automobilů, jako je Ford Fiesta nebo Volkswagen Golf, ale do větších vozů, jako je Honda CR-V nebo Toyota Camry, se menší motory určitě nehodí.

Naftové automobily

Červené Audi A5 3.0 TDI na silnici
Zdroj: David Villarreal Fernández / Flickr

Po desetiletí byla Evropa jediným kontinentem na světě, kde měly osobní automobily se vznětovými motory významný podíl na trhu. Příčinou byly pravděpodobně politické a marketingové důvody: předpokládalo se, že auta s dieselovými motory snižují emise a přispívají ke snížení znečištění. Kupující byli také ochotni ignorovat nepříjemné vibrace motoru, nadměrný hluk nebo vyšší náklady na údržbu kvůli působivé spotřebě paliva.

Ačkoli jsou automobily se vznětovými motory často považovány za jedny z nejlepších typů automobilů z hlediska spotřeby paliva, jejich pověst utrpěla ránu především kvůli skandálu s podvody s emisemi, do něhož byl zapleten jistý výrobce, jehož jméno nebudeme uvádět.

Výhody a nevýhody naftových vozů

Pokud potřebujete auto, s kterým máte v plánu ujet každý den stovky kilometrů nebo pokud chcete tahat těžký náklad, pak dává určitě největší smysl si pořídit auto s dieselovým motorem. V těchto případech může být volba ojetého vozu se vznětovým motorem racionální volbou, protože vysoký roční nájezd kilometrů a úspora paliva mohou vyvážit vyšší náklady na údržbu.

Nicméně v ostatních případech nejsou vznětové motory tou nejlepší volbou. Kvůli přísnějším emisním předpisům vyžadují vozy se vznětovými motory drahý výfukový systém, který snižuje množství toxických částic. Při nízkých rychlostech a v přetížených městských scénářích se tyto systémy mohou poměrně rychle ucpat.

Navíc v chladnějším počasí trvá dieselovým motorům déle, než dosáhnou optimální pracovní teploty ve srovnání s benzínovými motory. To vede k vyšší spotřebe paliva, pokud jim nedopřejete dostatečný čas se zahřát, aby mohly pracovat efektivně, a to například při jízdě po dálnici mimo město konstantní rychlostí. Vznětové motory nemají příliš rády jízdu ve městě nebo dlouhé stání v kolonách ve městě.

Hybridní automobily

Značka hybridního vozu
Zdroj: Markus Spiske / Unsplash

Hybridní vozy hrají významnou roli v rozmanitém spektru typů automobilů, které se vyznačují dvěma systémy pohonu. Tato vozidla kombinují tradiční spalovací motor, často poháněný benzinem, s elektromotorem a baterií.

V současné době mohou kupující vybírat ze dvou typů hybridů: hybridů s vlastním dobíjením a hybridů s dobíjením ze zásuvky:

  • Hybridy se samonabíjecím systémem mají poměrně malou kapacitu akumulátoru, který funguje jako pomocník benzinového motoru. Hybridní systém vypíná motor a využívá elektrický pohon při popojíždění na silnici, při brzdění nebo při jízdě stálou, ale nízkou rychlostí.
  • Naproti tomu hybridy s možností dobíjení ze zásuvky (plug-in hybridy) mají mnohem větší kapacitu akumulátorů a možnost dobíjet vybité akumulátory za jízdy, doma nebo dokonce na veřejných dobíjecích stanicích.

Tato jedinečná kombinace umožňuje ujet na elektrický pohon od 15 až do 80 kilometrů. Po vybití baterií se hlavním zdrojem energie stává benzinový motor a vozidlo nadále funguje jako běžný hybrid.

Při delších cestách nabízí tato kombinace také prodloužený dojezd spalovacího motoru. Všestrannost hybridních vozů z nich činí přesvědčivou volbu pro řidiče, kteří dbají na ochranu životního prostředí a jejichž cílem je snížit uhlíkovou stopu, aniž by se vzdali praktičnosti a pohodlí spojeného s běžnými typy vozů.

Výhody a nevýhody hybridů

Hybridní vozidla jsou mnohdy vyzdvihována pro své nižší emise CO2 a skvělou úsporou paliva v městském prostředí. Při hladké spolupráci benzínového a elektrického motoru nabízejí až o 50 % lepší spotřebu paliva ve srovnání s podobnými benzínovými motory. Nicméně pokud se rozhodnete pro dražší plug-in hybrid a budete využívat elektrický pohon pro každodenní cesty, měsíční náklady na palivo můžete opravdu snížit na minimum.

Tyto argumenty by mohly být pádnými důvody pro koupi hybridních nebo plug-in hybridních vozidel, ale i tato pokročilá technologie si vybírá svou daň.

Vzhledem k vyšší poptávce jsou ojeté hybridní vozy mnohem dražší než alternativy s čistě benzinovým pohonem. Navíc po několika letech používání ztrácejí akumulátory svou plnou kapacitu nabití, což má za následek horší dojezd na elektrický pohon a v některých případech i nákladnou výměnu bateriových modulů nebo dokonce celého akumulátoru.

Elektromobily (EV)

White Polestar 2 ve městě
Zdroj: Red Charlie / Unsplash

Na rozdíl od tradičních benzinových nebo naftových vozidel jsou elektromobily vybaveny elektromotory poháněnými dobíjecími bateriovými moduly, čímž je eliminována potřeba spalovacího motoru a samozřejmě i výfukových emisí.

V uplynulém desetiletí výrobci zaznamenali pozoruhodný pokrok v technologii chemických baterií, což tak trochu pomáhá odstranit obavy z dojezdu, avšak pouze pro kupce nových elektromobilů. V případě ojetých elektromobilů je situace zcela odlišná, protože většina cenově dostupných elektromobilů bude mít menší akumulátory, menší dojezd a méně vyspělou technologii. Proto jsou většinou tyto elektrické vozy vhodné pouze jako městské vozy.

Výhody a nevýhody elektrických vozidel

K nejvýznamnějším a nejzjevnějším výhodám elektromobilů patří jejich tichý provoz, plynulá jízda, skvělý výkon a pozoruhodně přijatelné provozní náklady, pokud máte vlastní zdroj energie (např. solární panely doma). V závislosti na vašem vybavení může nabíjení vašeho elektromobilu doma stát pouhých 50 korun na každých 1 600 ujetých kilometrů.

Přestože však elektromobily nabízejí několik do očí bijících výhod, jsou stále do značné míry závislé na infrastruktuře nabíjecí sítě, která vyhoví vašim potřebám. Tento přechod bude nevyhnutelně vyžadovat změnu vašeho přístupu k vlastnictví vozidla, protože majitelé elektromobilů se budou muset přizpůsobit požadavkům na jejich nabíjení, nikoli naopak.

Celkové náklady na vlastnění vozu

Ačkoli je často v popředí zájmu počáteční cena vozu, je důležité si uvědomit, že poté, co si přivezete váš nový ojetý vůz domů, váš čeká další řada průběžných nákladů.

Šedé BMW řady 5 s titanovými disky
Zdroj: Esmihel Muhammad / Unsplash

Amortizace

Všeobecně panuje mylná představa, že všechny nové vozy se znehodnocují podobnou rychlostí. Amortizace vozidla však nezávisí pouze na značce a modelu, ale také na typu motoru.

V současné době mají nejvyšší zůstatkovou hodnotu vozidla s benzinovým, hybridním nebo dieselovým pohonem, protože představují nejjednodušší způsob vlastnictví vozidla. Například Toyota RAV4 si po pěti letech vlastnictví zachová přibližně 50-55 % své původní hodnoty v závislosti na tom, zda má plně hybridní nebo plug-in hybridní pohon.

Kupující elektromobilů se dnes potýkají s nejvýraznějším znehodnocením. Vzhledem k tomu, že technologie baterií se neustále vyvíjí, každý nový elektromobil na trhu přichází se zdokonalenou technologií baterie, lepším dojezdem a celkovou účinností, čímž se starší modely stávají méně konkurenceschopnými a atraktivními pro potenciální kupce.

Pojďme si to ukázat na příkladu. Zbrusu nové Audi e-Tron GT dnes stojí v průměru 2 700 000 Kč, zatímco dva roky starý model s nízkým počtem najetých kilometrů stojí v průměru 1 450 000 Kč. Jinými slovy, již po dvou letech tento vůz ztratí přibližně 45 % své hodnoty.

To se ovšem v budoucnu pravděpodobně změní (a může se to lišit i nyní, v závislosti na lokalitě).

Pojištění

Pojištění se obvykle vypočítává na základě značky, modelu, vašeho věku, historie řízení, místa bydliště a samozřejmě typu paliva vašeho vozu. Pokud tedy hledáte vůz, jehož pojištění je levnější, poohlédněte se po nějakém autě s benzinovým motorem.

Na základě analýzy časopisu Forbes Advisor se ukázalo, že nejlevněji lze pojistit vozy Honda CR-V, Jeep Wrangler, Subaru Forester nebo Hyundai Tucson, tedy vozy s tradičními benzinovými motory. Jejich průměrné pojistné činilo 36 000 Kč.

Zajímavé na této analýze je, že stejné vozy s hybridním nebo plug-in hybridním pohonem vyjdou na pojištění v průměru o 2 000 Kč až 4 500 Kč dráž, zatímco náklady na pojištění elektromobilů mohou dosáhnout klidně až 85 000 Kč. Například průměrné roční pojistné za Porsche Taycan činí 105 000 Kč a za Teslu Model S pak 84 000 Kč. Pro srovnání, sporťák Audi R8 byste si pojistili za 92 000 Kč.

Cena paliva

Výdaje za pohonné hmoty jsou jedním z těch nákladů, kterých si okamžitě všimnete při každé návštěvě čerpací nebo dobíjecí stanice. Pojďme se krátce podívat na to, jak vysoko se ceny pohybují u různých typů vozidel.

Výdaje za palivo u aut s benzínovým motorem: Takové vozy, jako je Toyota Corolla, mají spotřebu okolo 7,5 litru na 100 km. Pokud ročně ujedete kolem 20 000 km, budou vaše náklady na palivo činit přibližně 28 000 Kč.

Výdaje za palivo u aut s dieselovým motorem: Pokud si chcete koupit vůz se vznětovým motorem, jako je např. SUV Chevrolet Tahoe, který má průměrnou spotřebu 9,5l na 100 km, počítejte s útratou okolo 47 000 Kč.

Výdaje za palivo u hybridních vozů: Většina moderních hybridních vozidel má dnes již nízkou spotřebu paliva. Dokonce i rodinná SUV, jako je Honda CR-V, mají průměrnou spotřebu 6l/100km. Na základě toho vás bude stát palivo 22 000 Kč.

Výdaje za nabíjení elektromobilů: Náklady na nabíjení elektromobilu závisí na ceně elektřiny ve vaší domácnosti a na nabíjecích stanicích. Pokud však 1 kWh stojí 6 Kč, bude vás ujetí 20 000 km stát přibližně 56 000 Kč.

Údržba

Pro zajištění bezproblémového provozu vašeho vozidla je nezbytná pravidelná roční údržba. Nicméně je třeba zdůraznit, že náklady na údržbu se neliší pouze podle značky, modelu nebo velikosti motoru, ale podstatný rozdíl hraje i typ paliva.

V této oblasti mají elektromobily oproti ostatním typům paliva jednoznačnou výhodu. Elektromobily jsou daleko komplexnější, protože disponují menším počtem pohyblivých částí, což usnadňuje a zlevňuje jejich údržbu. Během pětiletého období vlastnictví zahrnují nezbytné úkony údržby obvykle výměnu pneumatik, brzdové a převodové kapaliny, propláchnutí chladicího systému a výměnu 12V baterie, což celkově činí odhadem 11 000 - 13 000 Kč.

Pokud jde o vozidla s benzinovým, hybridním nebo dieselovým pohonem, mohou se náklady na údržbu pohybovat od 6 000 - 8000 Kč až do 22 000 Kč ročně v závislosti na místě servisu a ceně náhradních dílů. Například společnost RepairPal uvádí, že průměrné náklady jen na výměnu oleje u BMW X5 se pohybují od 3 800 do 4 500 Kč, zatímco stejná služba u Toyoty Corolla se pohybuje mezi 2 600 a 2900 Kč.

Environmentální aspekty

Jelikož mnozí obhajují omezení emisí z automobilů jako řešení problémů životního prostředí, je zásadní si uvědomit, že samotná náprava v odvětví dopravy, bohužel nestačí.

Přestože jsou jistě lepší než tradiční vozidla, ani elektromobily nepředstavují pro životní prostředí zcela bezpečné řešení. Například je pravda, že neprodukují žádné výfukové emise, ale jejich výroba se opírá o materiály ze vzácných zemin a energeticky náročné lithiové baterie, které mohou způsobit značné škody. Navíc skutečnost, zda je elektřina dobrá, závisí na způsobu její výroby.

Nicméně se zdá, že vlastnictví elektromobilu nebo hybridu je aktuálně tím nejlepším řešením a tím nejlepším rozhodnutím, které můžeme pro životní prostředí udělat. Zejména pokud bereme odhled na globální oteplování.

Zabezpečení vaší investice do budoucna

Vzhledem k tomu, jak se automobilový trh vyvíjí, je zjevné, že nejrozumnější strategií pro zabezpečení vaší investice v dlouhodobém horizontu je sáhnout po elektrickém, hybridním nebo jiném úsporném vozidle.

Tyto varianty jsou nejen v souladu s vyvíjejícím se ekologickým a regulačním prostředím, ale zároveň slibují větší odolnost vůči kolísajícím cenám pohonných hmot a nevyhnutelnému přechodu na udržitelnou dopravu.

Při hledání ojetého vozu nezapomínejte ani na to, co představuje dobré auto a jak důležité je zohlednit faktory při koupi, jako je údržba, počet najetých kilometrů a historie nehod.

Zkontrolujte svůj VIN kód

Prověřením historie vozidla předejdete nákladným problémům. Získejte přehled ihned!

Vyberte způsob zadávání mezi VIN kódem a poznávací značkou

FAQ (Často kladené dotazy)

Aivaras Grigelevičius

Autor článku:

Aivaras Grigelevičius

Aivaras se zbláznil do aut už jako malý kluk. Tato vášeň pro jezdící předměty (a vše, co s nimi souvisí) později přerostla v práci automobilového žurnalisty. Od té doby Aivaras píše pro několik různých časopisů a věnuje se všemu, co má pedály na plyn. Má také slabost pro vozy značky Alfa Romeo.